ikona_globus_2018

Tydzień z Internetem 2019

"Kliknij. Sprawdź. Zrozum" - scenariusze warsztatów na temat świadomego korzystania z informacji

Prezentujemy pakiet materiałów szkoleniowych (scenariuszy warsztatów), które można wykorzystać do przeprowadzenia zajęć z osobami dorosłymi i z młodzieżą. Materiały powstały w ramach projektu “Kliknij. Sprawdź. Zrozum. Jak świadomie korzystać z informacji”, poświęconego krytycznemu myśleniu, świadomemu korzystaniu z przekazów medialnych i ocenie wiarygodności informacji.

Temat zajęć związany jest ze świadomym i rozsądnym korzystaniem z informacji, sprawnym ich wyszukiwaniem w Internecie i ocenianiem ich wiarygodności – wątki bardzo aktualne i szalenie ważne. Nie tylko dlatego, że w Internecie jest tych informacji coraz więcej i ludzie coraz częściej tam szukają wiedzy, ale też dlatego, że coraz więcej informacji jest niewiarygodnych, nierzetelnych, świadomie lub nieświadomie zniekształcanych czy wręcz totalnie fałszowanych lub wymyślanych „od zera”.

Zajęcia, które proponujemy, mają uwrażliwić osoby korzystające z Internetu na te zjawiska i dać im do ręki konkretne narzędzia, dzięki którym staną się jeszcze lepszymi, jeszcze skuteczniejszymi i jeszcze rozsądniejszymi internautami i internautkami.

TEMATY ZAJĘĆ:

  • Prawda czy fałsz? Co się kryje w informacji – zajęcia dla młodzieży, których celem jest poszerzenie świadomości nt. informacji: czym są, skąd się biorą, do czego służą, a także – rozwój umiejętności oceny prawdziwości informacji oraz kształtowanie postawy krytycznej.
  • Detektyw na tropie – zajęcia dla młodzieży, których celem jest poszerzenie wiedzy na temat źródeł informacji w Internecie oraz kształcenie umiejętności skutecznego szukania informacji.
  • Nie daj się fake newsom – zajęcia dla dorosłych, których celem jest zwiększenie wiedzy na temat fake newsów i sposobów oceny wiarygodności – w Internecie i nie tylko.
  • Technologia w służbie prawdy – zajęcia dla dorosłych, których celem jest zwiększenie wiedzy na temat działań przeciw fake newsom, poznanie aplikacji online wspierających krytyczną analizę informacji oraz wzrost umiejętności ich stosowania.

Czas zajęć i grupy docelowe

Wykorzystując pakiet edukacyjny, możesz przeprowadzić aż 8 zajęć na 4 różne tematy. Dlaczego 4 tematy a 8 zajęć? Ponieważ każdy temat został przygotowany w dwóch wariantach czasowych: krótszym, trwającym około 45-50 minut, i dłuższym, przedłużonym o dodatkowe około 30 minut. Ty wybierasz, który wariant możesz przeprowadzić.

Zajęcia są podzielone na dwie kategorie wiekowe – młodzież (12-15 lat) i osoby dorosłe (rozumiane również jako starsi nastolatkowie). Ale uwaga – nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby zajęcia teoretycznie przeznaczone dla młodzieży wykorzystać w pracy z osobami dorosłymi. A jeśli zorientujesz się, że młodzież, z którą pracujesz, może zająć się tematami „dorosłymi”, to w rzeczywistości otrzymujesz aż 4 tematy zajęć dla wszystkich grup wiekowych.
Wówczas zastanów się, czy nie jest potrzebna delikatna adaptacja scenariuszy – może jakieś inne przykłady? Może mniej lub bardziej wnikliwe pytania do dyskusji? To już będzie Twoja decyzja!

Co znajdziesz w pakiecie?

W pakiecie znajdziesz wszystkie niezbędne materiały potrzebne do przeprowadzenia zajęć. Podzielone są na materiały dla młodzieży i dla dorosłych, wyodrębnione też zostały warianty krótsze i dłuższe wszystkich zajęć.

Przeczytaj instrukcję dla organizatorów zajęć, w której wyjaśniamy, jak korzystać ze scenariuszy.

Gdzie znajdują się scenariusze?

Poszczególne materiały (scenariusze w dwóch wariantach czasowych – dłuższym i krótszym wraz z załącznikami) znajdziesz do pobrania na tej stronie.

Możesz też pobrać komplet scenariuszy i załączników, spakowanych w pliku .zip.

Pobierz komplet materiałów

Materiały promocyjne

Zachęcamy do wywieszenia plakatów promujących spotkanie (wewnątrz i na zewnątrz placówki). Sugerujemy także powieszenie ich w urzędzie gminy, domu kultury, na miejscowej tablicy ogłoszeń, przy klubie seniora itd.

>> plakat (plik Microsoft Word) wystarczy wstawić datę, godzinę, adres i wydrukować potrzebną liczbę egzemplarzy

Warto zadbać o jak najszerszą dystrybucję ulotek zapraszających do udziału w spotkaniu – można je rozdać osobom odwiedzającym bibliotekę/dom kultury/pracownię komputerową itd., wyłożyć w urzędzie gminy, na przystanku autobusowym, w sklepie, na poczcie itd.; można też poprosić wolontariuszy o wrzucenie ulotek do skrzynek pocztowych w prywatnych domach czy mieszkaniach.

>> ulotka (plik Microsoft Publisher) (wystarczy wstawić datę, godzinę, adres i wydrukować potrzebną liczbę egzemplarzy)

>> ulotka

Dobrze wysłać informację prasową do mediów z opisem spotkania i zaproszeniem dziennikarzy do wzięcia w nim udziału.

>> wzór informacji prasowej (wystarczy uzupełnić i wydrukować)

Warto też zamieścić informację o spotkaniu na stronie internetowej biblioteki/szkoły/domu kultury czy gminy, na Facebooku, na lokalnym portalu informacyjnym czy forach mieszkańców. Można też wysłać zaproszenia pocztą elektroniczną.

Pobierz też:

>> logo kampanii Tydzień z Internetem

Warto przygotować krótką relację ze spotkania na stronie biblioteki i w jej mediach społecznościowych. A także wysłać do mediów informację prasową podsumowującą wydarzenie.