Tydzień z Internetem 2021

22-28 marca 2021 roku w całej Europie

motyw przewodni: My Digital Life

#TZI2021

Rok temu w Polsce wprowadzono pierwszy lockdown. Większość z nas z dnia na dzień musiała zacząć pracować i uczyć się zdalnie. Powszechne stały się zakupy przez internet, e-wizyty u lekarza, załatwianie spraw urzędowych online, wirtualne treningi czy spotkania z przyjaciółmi. Znaczna część naszego życia – osobistego i zawodowego – niezależnie od naszej chęci czy woli przeniosła się do sieci. Wymagało to nabycia, często w bardzo krótkim czasie, przynajmniej podstawowych umiejętności komunikowania się za pomocą technologii. Jednak oprócz takich umiejętności w tym szczególnym czasie potrzebne są jeszcze inne cyfrowe kompetencje, dzięki którym będziemy umieć dbać o bezpieczeństwo w internecie oraz mądrze korzystać z jego zasobów.

Od ponad dziesięciu lat w ramach kampanii „Tydzień z Internetem” pokazujemy siłę internetu. Przekonujemy, że warto korzystać z dostępnych tam niezliczonych zasobów wiedzy, tak aby życie nasze i naszych bliskich było lepsze, bogatsze, wygodniejsze. Zwracamy też uwagę na potrzebę bardziej świadomego korzystania z internetu. Zachęcamy do rozwijania nie tylko podstawowych kompetencji cyfrowych, ale też umiejętności krytycznego myślenia, oceny rzetelności informacji, a także umiejętności samodzielnego uczenia się i korzystania w tym celu z zasobów online.

Również w tym roku zachęcamy biblioteki, szkoły oraz inne zainteresowane instytucje i organizacje do udziału w kampanii i promowania idei rozwoju kompetencji cyfrowych!

Motywem przewodnim polskiej edycji kampanii jest “My Digital Life”.

Tygodniem tegorocznej kampanii będzie 22-28 marca 2021, lecz wydarzenia pod szyldem Tygodnia z Internetem można organizować od 1 marca do 16 kwietnia 2021 r.

W ramach Tygodnia z Internetem 2021 przygotowaliśmy dwa scenariusze zajęć, które można przeprowadzić w formie zdalnej w szkole, bibliotece, pracowni komputerowej, domu kultury, muzeum lub w różnego typu organizacjach.

  • Pierwszy z nich, „Wizerunek w sieci”, dotyczy bezpieczeństwa w internecie. Jest to propozycja spotkania, którego celem jest uwrażliwienie na to, czego nie pokazywać i nie udostępniać w mediach społecznościowych lub podczas pracy i nauki zdalnej.
  • Drugi scenariusz, „Kolekcjonerzy sztuki”, pokazuje, w jaki sposób można korzystać z zasobów internetu, rozwijając swoje zainteresowania lub jak przetwarzać udostępnione na wolnych licencjach dzieła, tworząc własne prace.

Scenariusze powstały w ramach projektu “My Digital Life”, który Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z Microsoft Polska. Gorąco zachęcamy też do udostępniania i dzielenia się również innymi zasobami edukacyjnymi powstałymi w ramach projektu “My Digital Life” i dostępnymi na stronie projektu. Znajdują się wśród nich nagrania z webinariów, screencasty i artykuły eksperckie.

Na polskiej stronie kampanii Tydzień z Internetem są także dostępne scenariusze z poprzednich lat kampanii. W czasie minionych dziewięciu edycji zajmowaliśmy się takimi tematami, jak: aktywność osób starszych, nowe technologie dla osób z niepełnosprawnościami, zakupy w internecie, rozwijanie pasji i zainteresowań, “fake newsy” i krytyczne myślenia.

Scenariusze znajdują się na stronie: http://tydzienzinternetem.pl/#scenariusze

Serdecznie zapraszamy biblioteki, szkoły, pracownie komputerowe, świetlice, organizacje pozarządowe, a także inne lokalne instytucje do udziału w kampanii!

 

***

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z Microsoft Polska od 2020 roku realizuje projekt My Digital Life w ramach inicjatywy Philanthropies for Skills and Employability. Wspiera dorosłych oraz dzieci i młodzież w podnoszeniu kompetencji cyfrowych i informatycznych. Podczas webinariów, warsztatów i kursów online przybliża uczestnikom narzędzia pracy zdalnej oraz rozwija kompetencje cyfrowe niezbędne do jej wykonywania, a także przekazuje wiedzę konieczną do uruchomienia własnego biznesu online.

Firma Microsoft pomaga 25 milionom osób zdobyć nowe umiejętności cyfrowe. Sprawdź ofertę darmowych kursów online!

wypełnij formularz i dołącz do kampanii >

sprawdź, kto już dołączył >

Scenariusze spotkań

O kampanii

Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową All.Digital. Co roku włącza się w nią kilkadziesiąt krajów. Ich mieszkańcy biorą udział w spotkaniach, seminariach czy warsztatach, dzięki którym odkrywają potencjał Internetu. Do tej pory w akcji w całej Europie uczestniczyło już ponad milion osób. Koordynatorem polskiej edycji jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, wspierana przez liczne grono partnerów.

Dotychczas byli z nami: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Forum Kraków, Federacja Inicjatyw Oświatowych, Forum Kraków, Fundacja Aktywizacja, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Orange, Fundacja Szkoła z Klasą, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Fundacja Innowacji Edukacyjnych Mała Szkoła, Fundacja Orange, Fundacja Szkoła z Klasą, Safe Kiddo Foundation, Stowarzyszenie WIOSNA, Stowarzyszenie Społeczeństwa Wiedzy, Związek Harcerstwa Polskiego, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Laboratorium EE, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, mBank, Microsoft, Orange Polska, UPC Polska, Polska Akcja Humanitarna (PAH).
W polskich edycjach „Tygodnia z Internetem” wzięło udział ponad 2700 bibliotek, szkół, pracowni komputerowych, organizacji pozarządowych czy innych lokalnych instytucji, które zorganizowały spotkania dla niemal 100.000 ludzi!

Tematy przewodnie poprzednich edycji:

Tydzień z Internetem 2011 był skierowany do osób powyżej 50. roku życia, wśród których odsetek osób korzystających z Internetu jest najniższy; seniorzy poznawali zasoby online na temat zdrowia, serwis YouTube oraz funkcjonowanie komunikatora Skype.

Tydzień z Internetem 2012 poświęcony był aktywności osób starszych i solidarności międzypokoleniowej; odbywały się integrujące i inspirujące spotkania dla dzieci, rodziców, dziadków z wykorzystaniem zasobów internetowych (wspólne budowanie drzewa genealogicznego swojej rodzinywirtualnej podróży dookoła świata, internetowy quiz wiedzy o piłce nożnej).

Tydzień z Internetem 2013 zachęcał do stawiania pierwszych kroków w Internecie, do przeprowadzania przy jego pomocy zarówno zabawnych eksperymentów naukowych, jak i doświadczeń pokazujących, jak z nowoczesnych technologii mogą korzystać osoby niepełnosprawne.

Tydzień z Internetem 2014 wpisał się w inicjatywę Komisji Europejskiej na rzecz zdobywania i podnoszenia umiejętności cyfrowych potrzebnych pracownikom we współczesnej gospodarce, dzieci z rodzicami zastanawiali się wspólnie „co ze mnie wyrośnie”, a młodzież brała udział w grze „zagraj w przyszłość”.

Tydzień z Internetem 2015 zapewniał ogromną dawkę dobrej zabawy i sporą dawkę wiedzy dla uczestników; dzieci uczyły się podstaw programowania, młodzież zastanawiała się (robiąc zdjęcia) jaka będzie ich ścieżka kariery, a osoby starsze uczyły się obsługi tabletów.

Tydzień z Internetem 2016 dotyczył świadomego korzystania z sieci i bezpiecznych e-zakupów. Uczestnicy akcji dowiadywali się, w jaki sposób tworzyć odpowiednie hasła do poczty elektronicznej, jak bezpiecznie płacić za zakupy w sieci, jak sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych.

Tydzień z Internetem 2017 zachęcał do zainspirowania się dostępnymi w sieci materiałami na temat majsterkowania, gotowania i szycia. Uczestnicy akcji brali udział w quizie i poznawali blogi oraz strony internetowe pomocne w rozwijaniu pasji.

Tydzień z Internetem 2018 zachęcał do weryfikowania posiadanych informacji o świecie i do patrzenia na różne wydarzenia z innej perspektywy.

Tydzień z Internetem 2019 był okazją do rozwijania krytycznego myślenia i umiejętności rozpoznawania fake newsów.

Tydzień z Internetem 2020 zachęcał do rozwijania kompetenci cyfrowych w czasie pandemii i uczenia się online.

Kontakt

Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
ul. Kopernika 17
00-359 Warszawa

tel. 22 123 90 20
fax 22 123 90 44

frsi@frsi.org.pl